Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (20)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (20)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Forskning og metode (4)
  • Barnehage (3)
  • Rådgivingstjeneste (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Motivasjon (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (20)

Artikkelforfatter

  • Gunhild Nordvik Reite (2)
  • Jon Olav Myklebust (2)
  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Camilla Herlofsen (1)
  • Camilla M.M. Worren (1)
  • Elin Marie Frivold Kostøl (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Janaina Hartveit Lie (1)
  • Janne Madsen (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Marianne Sjo Rossland (1)
  • Marit Opsahl (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Maryann Jortveit (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Peder Haug (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Reidun Tangen (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Synne Nese Skarsaune (1)
  • Torill Moen (1)
Fagfellevurdert

Å tenke nytt om inkludering – om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming

Det å tenke nytt om inkludering må først og fremst innebære en forståelse av mangfoldige måter å være i verden på, og ta inn at det ikke finnes en standard måte man kan være i, gjøre i eller føle fellesskap og tilhørighet.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert

Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020

I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag?

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagfellevurdert

Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis

Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert

Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning

Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagfellevurdert

Samarbeid mellom skulen og foreldre til barn med spesialundervisning

Korleis opplever foreldre til elevar med spesialundervisning samarbeidet med skulen, og korleis kan denne opplevinga forståast?

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagfellevurdert

Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område?

Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever.

Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert

Lærar-elev-relasjonen som beskyttande faktor eller risikofaktor for elevar med spesialundervisning

Gode relasjonar mellom lærar og elev er viktig for alle elevar. Gjeld dette særleg for elevar med spesialundervisning?

Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 5-2016
Fagfellevurdert

“Det smarteste var å ikke være smart” – evnerike elevers skolelivskvalitet

- Opplæringen fremsto som tilfeldig og lite tilpasset de behovene som elevene hadde, vister studie av åtte elevers tilbakeblikk på skolegangen. For noen innebar dette at de ga opp og ble underytere og fikk problemer med å klare seg på skolen.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2016
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert

Livsløp i utakt

Trygderisiko blant menneske som har hatt særskild tilrettelegging i vidaregåande opplæring

Publisert: 08.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2014
Fagfellevurdert

Barns stemme i spesialpedagogisk forskning

Formålet med artikkelen er å gi et bilde av i hvilken utstrekning og hvordan barn har deltatt i spesialpedagogisk doktorgradsforskning. Utvalget består av avhandlinger som er fullført ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, i perioden 1990–2009.

Publisert: 07.12.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo