Kronikk Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Spesialundervisning mot nye mål og ny mening Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk Mer av det samme, eller må vi tenke nytt? Et postmoderne perspektiv på spesialpedagogikken - Som PP- rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen ikke alltid ble organisert på elevens vilkår. Min intensjon er ikke et angrep på skolen, men å initiere til en nyttig debatt. Skal vi fortsette i det samme sporet eller må det nytt tankegods i tillegg til det vi har? Publisert: 19.04.2017
Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning? Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk "Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014