Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (6)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Christian Wendelborg (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Kjell Skogen (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Siv Vea Grønneberg (1)
  • Svenn Erik Knutsen (1)
  • Torill Moen (1)
  • Veerle Garrels (1)
Kronikk

Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid

Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

Mer av det samme, eller må vi tenke nytt? Et postmoderne perspektiv på spesialpedagogikken

- Som PP- rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen ikke alltid ble organisert på elevens vilkår. Min intensjon er ikke et angrep på skolen, men å initiere til en nyttig debatt. Skal vi fortsette i det samme sporet eller må det nytt tankegods i tillegg til det vi har?

Publisert: 19.04.2017
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert

Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning?

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk

"Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk

Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014.

Publisert: 05.06.2014 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo