Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Språkvansker (5)
  • Spesialundervisning (2)
  • Autisme (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Statped (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Dorthe Hansen (1)
  • Janne Madsen (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert

«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen

Hvordan kan ansatte i norske barnehager bidra til inkludering i samfunnet? I denne artikkelen drøftes ulike tilnærminger som barnehageansatte kan anvende for på en god måte å legge til rette for minoritetsforeldres aktive deltakelse i utforming av barnehagens innhold.

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert

Interaktion mellem logopæd, forældre og barn ved præsentation af sprogaktiviteter

Denne artikkelen setter fokus på logopeders interaksjon med foreldre og barn om aktiviteter til språktrening i hjemmet. Ut fra en konversasjonsanalytisk tilnærming undersøker Dorthe Hansen to forskjellige måter å presenterer språkaktiviteter på i interaksjonen mellom de tre partene.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2016
Blogg

Når foreldre har lesevansker eller dysleksi

Hva skjer med barn som har foreldre med lesevansker? I hvilken grad har de selv økt risiko for å utvikle slike vansker? Kan tegn på fremtidige lesevansker komme til syne allerede i barnehagen?

Publisert: 11.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo