Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (3)
  • Språkvansker (3)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Statped (1)

Artikkelforfatter

  • Jan Hammer (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel

«Jeg er slem fordi jeg ikke klarer å snakke»

Denne artikkelen gir en kort presentasjon av hvordan vi kan forstå og hjelpe barn med selektiv mutisme. Artikkelens hovedfokus rettes mot miljøets rolle og hvordan voksne kan minske, men også risikere å opprettholde og forsterke barnets angst og taushet. Ettersom forfatteren selv er far til en gutt med selektiv mutisme, inneholder artikkelen også erfaringskunnskap.

Publisert: 14.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo