Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Språkvansker (5)
  • Synsvansker (5)
  • Hørselsvansker (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Statped (2)
  • Barn (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Elvira Svartaas (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Sveinung Wiig Andersen (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Blogg

Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri?

Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

– Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse

Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil.

Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Teknologi kan redusere frafall i skolen

Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader.

Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo