Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Stress (7)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Autisme (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • forskning.no (2)
  • NTNU (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Christensen Strand (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • May Lise Kismul (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Turid Suzanne Berg-Nielsen (1)
Artikkel

Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre

Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har.

Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel

Liten kan bli sliten - en norsk studie av stress blant de yngste barnehagebarna

Barn har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme, og det gjelder spesielt barn med lange dager, viser en nynorsk studie.

Publisert: 16.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Artikkel

Ny studie: Forhøyet stressnivå hos de yngste norske barnehagebarna

De fleste norske ett- og toåringer har mer enn 40 timer per uke i barnehagen. Nå indikerer ny studie at det er en sammenheng mellom tid i barnehagen og små barns stressnivå.

Publisert: 17.01.2017 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Det særlig sensitive barnet

I de fleste barnehager er det ett eller flere barn som er særlig sensitive. De bør du behandle på en annen måte enn andre barn.

Publisert: 01.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagartikkel

Basebarnehager og stress hos barn

Det er en kjent sak at barnehager med høyt sykefravær, utskiftning og ustabil bemanningssituasjon sliter på barn og voksne. Forfatteren av denne artikkelen mener at basebarnehagenes størrelse og organiseringsform ytterligere kan bidra til stressbelastninger for dem som har sitt daglige virke der. Dette gjelder i særlig grad barn som sliter med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.

Publisert: 02.09.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo