Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Stress (6)
  • Psykisk helse (3)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (2)
  • Børge Skåland (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Lars M. Kvinge (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • May Lise Kismul (1)
Fagartikkel

Når pedagogikk skaper utenforskap

Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Det absurde skoleteater

Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant lærerstudenter drøfter artikkelforfatteren her om kvaliteten i skolen virkelig er så god som den gjerne fremstilles av skolepolitikerne i Norge.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd

Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel

Cool Little Kids– pilotutprøving av et angstforebyggende program for foreldre

Artikkelen beskriver gjennomføring av det angstforebyggende foreldretreningsprogrammet Cool Little Kids (CLK). Programmet ble gjennomført i løpet av en helg og en oppfølgingsdag. Fire foreldrepar til barn født i tiden 2009–2011 deltok, og formålet var å forebygge angstutvikling hos barna som var fra 3–5 år gamle.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2016
Fagartikkel

Psykisk helse, normalitet og angst

De siste årene er angstforekomst i barnepopulasjonen blitt gjenstand for forskningsmessig interesse. Kartlegginger har påvist at angst forekommer hyppig, og for mange barn vil dette vedvare inn i voksen alder. Det finnes imidlertid også en alternativ vinkling, der man ser på angstlignende atferd som en ressurs. Denne artikkelen omhandler angst og alternative forklaringer, samt forebygging og behandling.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Basebarnehager og stress hos barn

Det er en kjent sak at barnehager med høyt sykefravær, utskiftning og ustabil bemanningssituasjon sliter på barn og voksne. Forfatteren av denne artikkelen mener at basebarnehagenes størrelse og organiseringsform ytterligere kan bidra til stressbelastninger for dem som har sitt daglige virke der. Dette gjelder i særlig grad barn som sliter med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.

Publisert: 02.09.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo