Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Stress (4)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (4)

Artikkelforfatter

  • Hedda Berntsen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn treng stress – i passe mengder

Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre

Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har.

Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo