Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Stress (7)
  • Psykisk helse (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (3)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Ingunn Marie Eriksen (2)
  • Anders Bakken (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Børge Skåland (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Janne Lund (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Willy Pedersen (1)
Fagfellevurdert

Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra?

Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Fagfellevurdert

Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem

Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen?

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Hva de snakker om når de snakker om stress

Hva utløser stress og hvordan håndterer ungdommer stresset de opplever i sin hverdag? I denne artikkelen belyses disse spørsmålene ved hjelp av kvalitative og kvantitative data.

Publisert: 09.04.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 2/2019
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Fagfellevurdert

Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold

Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo