Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Studieforberedende (5)
  • Digitalisering (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)

Artikkelforfatter

  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Kristin Kibsgaard Sjøhelle (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Mikael Berg (1)
  • Morten Munthe (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
Fagfellevurdert

Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2

Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane?

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter

Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring.

Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching

Med den hensikt å konstruere historiske narrativ i et undervisningsinnhold, trenger lærere tilgang til tankebegreper. Denne artikkelen undersøker, i historieundervisning i svensk videregående skole, hvordan ulike kombinasjoner av tid og rom kan utgjøre slike tankebegreper.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo