Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Læreplaner (11)
  • Studieforberedende (11)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Digitalisering (3)
  • Norsk (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)
  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Fodstad Gourvennec (1)
  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Henriette Hogga Siljan (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Kristin Kibsgaard Sjøhelle (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Mari Veierud Busch (1)
  • Mikael Berg (1)
  • Morten Munthe (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagfellevurdert

Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet?

I overordnet del av Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring løftet frem som ett av tre nye tverrfaglige temaer. Det er imidlertid uttrykt usikkerhet rundt hvordan særlig livsmestring skal forstås og operasjonaliseres.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert

Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2

Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane?

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Fagfellevurdert

Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?

På få år er det etablert tilbud om undervisning i psykologi ved nærmere sytti prosent av landets videregående skoler med studiespesialiserende utdanningsprogram. Hvorfor velger så mange elever psykologi?

Publisert: 13.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter

Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring.

Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagfellevurdert

Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole.

Norskfaget står for den mest omfattende og systematiske undervisningen i litteratur i den norske skolen, og arbeid med litterære tekster har tradisjonelt utgjort en sentral del av morsmålsfaget.

Publisert: 12.08.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching

Med den hensikt å konstruere historiske narrativ i et undervisningsinnhold, trenger lærere tilgang til tankebegreper. Denne artikkelen undersøker, i historieundervisning i svensk videregående skole, hvordan ulike kombinasjoner av tid og rom kan utgjøre slike tankebegreper.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo