Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Studieforberedende (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Lise Øen Jones (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Artikkel

Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg

Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving.

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Elevene trenger hjelp til å sette grenser foran PCen

– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.

Publisert: 05.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo