Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Blogg Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri? Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg. Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel – Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil. Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Teknologi kan redusere frafall i skolen Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader. Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2016