Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Synsvansker (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (5)
  • Hørselsvansker (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motorikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Barn (1)
  • NTNU (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Ellen Svarverud (1)
  • Elvira Svartaas (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Helle K. Falkenberg (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Trine Langaas (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Podcast

Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1

Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem.

Publisert: 21.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer

Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet.

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer

KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse.

Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo