Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (13)
  • Artikkel (3)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (18)
  • Vurdering (5)
  • Forskning og metode (4)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Engelsk (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Matematikk (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (18)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (3)
  • Guri Skedsmo (2)
  • Sølvi Mausethagen (2)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Cecilie Weyergang (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Henning Jakhelln (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Hildegunn Lahlum Helness (1)
  • Jon Frode Blichfeldt (1)
  • Jostein Andresen Ryen (1)
  • Jørgen Haug Theodorsen (1)
  • Kirsten Sivesind (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Poul Skov (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Svein Sjøberg (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Tina Beate Bjørk (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Trond Welstad (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Karakterer i skolen. Krevende i bruk − vanskelig å klare seg uten

Elever i ungdomsskole og videregående opplæring får karakterer på prøver, innleveringer og faglige prestasjoner i timene, og disse ligger gjerne til grunn for vitnemålet til slutt. De siste årene har imidlertid mange skoler eksperimentert med å redusere bruken av karakterer. Så hva vet vi egentlig nå om karaktersetting i skolen?

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Læringsanalyse i praksis

Læringsanalyse er i vinden, og svært mye blir skrevet om dette internasjonalt. Praktiske prosjekter rettet mot grunnutdanningen har likevel vært en sjeldenhet. I AVT-prosjektet har man sett på hvordan elevdata fra ulike private leverandører av pedagogisk programvare kan samles på en slik måte at de kommer eleven til gode.

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Elevmedvirkning i vurderingsarbeid

Elevenes aktive deltakelse i vurderingen av eget arbeid er forankret i flere av skolens styringsdokumenter. Fra høsten 2020 skal lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Undersøkelser viser at elevmedvirkning forstås og praktiseres på ulike vis.

Publisert: 31.08.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

I rommet mellom vurdering og læring

Den kontrollerende vurderingspraksisen vi er i ferd med å utvikle i skolen, er ikke i samsvar med fremtidens krav til autonomi og omstillingsevne.

Publisert: 02.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk

Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver

Nye læringsstøttende prøver i engelsk gjør det mulig å følge elevers utvikling gjennom det første året i videregående skole. Prøvene omfatter lesing, lytting og bruk av engelsk.

Publisert: 22.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Kronikk

Hva er en prøve?

En prøve vil sjelden tilsvare noe man møter ofte utenfor klasserommet, men som lærer kan det være vanskelig å klare seg uten. Å utvikle en form for vurdering som er mer virkelighetsnær enn tradisjonelle testsituasjoner krever tilvenning for både elever og lærer.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel

Etiske dilemma ved læringsanalyse

Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge?

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Nytt senter for læringsanalyse

Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Hva PISA-testen måler

PISA-testen legger premissene for norsk skolepolitikk og for folks bilde av kvaliteten i norsk skole. Men det synes å være store uklarheter om hva PISA faktisk måler. Dette kan gi grobunn for grunnleggende misforståelser. I denne artikkelen ønsker jeg å stille spørsmålet: Hva er det PISA måler? Når man skal vurdere dette, er det rimelig å ta utgangspunkt i hva OECD i sine publikasjoner og presentasjoner helt fra 1999 fram til i dag selv hevder at de måler:

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Nasjonale leseprøver – hvordan bruke resultatene

I disse dager gjennomføres nasjonale leseprøver for alle elever på 5., 8. og 9. trinn. Noen uker etter gjennomføring får landets lærere tilgang til et analyseverktøy for å vurdere elevenes resultater, og dermed en gyllen mulighet til å forbedre elevenes lesekompetanse – i alle fag.

Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Bruken av nasjonale prøver en evaluering

En omfattende evaluering av bruken av de nasjonale prøvene i grunnskolen* (se faktaboks) viser blant annet at de er blitt mottatt positivt av mange kommuner og rektorer, men i mindre grad av lærerne. Resultatene viser også at mange opplever at prøvene blir styrende for undervisningen, at vurderingen av bruken av dem avhenger av hvor sentralt man er plassert i systemet, og at den pedagogisk-diagnostiske bruken av resultatene er liten sett i forhold til den styringsmessige og kontrollerende bruken.

Publisert: 26.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Fagartikkel

Om gyldig forskning og bruk av forsknings- og testresultater

John Hatties Visible Learning blir stadig referert til blant forskere, journalister og skolefolk. Mange bruker undersøkelsen til å slå fast en gang for alle «hva som virker» innenfor undervisningen. Men undersøkelser som dette er gjerne heftet med mer usikkerhet enn det man tror, og mulighetene for å bruke dem feil, er mange.

Publisert: 13.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Kronikk

Når PISA tar styringen

PISA-undersøkelsene kan komme til å dreie verdigrunnlaget i norsk skole uten grunnlag i noen som helst lovhjemmel. Dette er et problem man vil møte – helt uavhengig av hvor velegnede, representative eller holdbare disse undersøkelsene måtte være.

Publisert: 02.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Fagartikkel

PISA og den bakvendte visa

12. mai 2010 fant over 100 personer veien til Helga Engs hus, Universitetet i Oslo. Anledningen var lansering av boken PISA – sannheten om skolen? Artikkelen nedenfor bygger på innledningen som Kirsten Sivesind holdt i anledning boklanseringen. Hun har redigert boken i samarbeid med Eyvind Elstad.

Publisert: 06.06.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo