Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Språkvansker (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Barnehage (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Anna Steenberg Gellert (1)
  • Bård Uri Jensen (1)
  • Ingvild Røste (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
  • Line Haaland-Johansen (1)
  • Marianne Lind (1)
  • Monica I. N. Knoph (1)
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Dansk — Artikkel

Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed

En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker.

Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagfellevurdert

Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne

For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Artikkel

Testene som hjelper folk med språkvansker

Verktøy utviklet av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse brukes i kartlegging av språkferdigheter hos barn og i undersøkelse og behandling av afasi i hele Norge.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo