Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (3)

Artikkelforfatter

  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Bård Uri Jensen (1)
  • Ingvild Røste (1)
  • Line Haaland-Johansen (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Marianne Lind (1)
  • Monica I. N. Knoph (1)
  • Yulia Rodina (1)
Fagfellevurdert

Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?

Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2018
Fagfellevurdert

Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy

I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN?

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagfellevurdert

Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne

For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo