Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (6)
  • Barnehage (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)

Artikkelforfatter

  • Anette Andresen (1)
  • Ann-Carin Halvorsen Berg (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
  • May-Britt Monsrud (1)
  • Tove Brita Eriksen (1)
Fagartikkel

Dysleksi – kartlegging til besvær

I denne artikkelen presenteres en studie der det har blitt kartlagt hvilke kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler ved bekymring for elevers leseutvikling.

Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel

Det absurde skoleteater

Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant lærerstudenter drøfter artikkelforfatteren her om kvaliteten i skolen virkelig er så god som den gjerne fremstilles av skolepolitikerne i Norge.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Noen refleksjoner rundt bruken av Logos som diagnostiseringsverktøy

Hvert år får mange nye elever en dysleksidiagnose basert på resultater av Logos. Hvor mye kan man stole på at diagnosen er riktig? Kan en lav skår på deltestene skyldes andre forhold? Artikkelforfatteren drøfter her noen faktorer som kan påvirke resultatene og dermed bidra til en feilaktig diagnose.

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Hva er en god skole?

De aller fleste er av den oppfatning at elever i Norge får en god grunnskoleopplæring, men hva skiller den norske fra den finske grunnskolen? Blir PISA-kartleggingen for styrende, og hvordan ivaretar det finske skolesystemet enkeltelever som faller utenfor den ordinære undervisningen? Dette er spørsmål som denne artikkelen tar for seg.

Publisert: 06.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo