Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (5)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (5)
  • Vurdering (2)
  • Barnehage (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (3)
  • NOKUT (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
  • Christian Thue Bjørndal (1)
  • Terje Mørland (1)
Blogg

Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett?

Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer.

Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Nasjonale prøver i grunnskolen til utvalgsprøver—En dårlig ide

Det er flere grunner til at forslaget om å omgjøre nasjonale prøver ikke er en god ide.

Publisert: 19.03.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial

UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT.

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT
Blogg

Ny undersøkelse: Mange kartleggingsverktøy for lesing og sosiale ferdigheter brukt i norsk skole har svak kvalitet

Denne uken publiserte vi resultatene fra en psykometrisk oversikt over kvaliteten på kartleggingsverktøy som brukes i norsk skole.

Publisert: 11.02.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert?

I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig?

Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo