Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (22)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (22)
  • Vurdering (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Barnehage (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (13)
  • Spesialpedagogikk (6)
  • Lesesenteret (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Guri Skedsmo (2)
  • Sølvi Mausethagen (2)
  • Alexandra Halsan (1)
  • Anette Andresen (1)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Ann-Carin Halvorsen Berg (1)
  • Astrid Gillespie (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Cecilie Weyergang (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Hildegunn Lahlum Helness (1)
  • Jon Frode Blichfeldt (1)
  • Jostein Andresen Ryen (1)
  • Jørgen Haug Theodorsen (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kathrine B. Krogenæs (1)
  • Kirsten Sivesind (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • May-Britt Monsrud (1)
  • Poul Skov (1)
  • Svein Sjøberg (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Tina Beate Bjørk (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Tony Burner (1)
  • Tove Brita Eriksen (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagartikkel

Dysleksi – kartlegging til besvær

I denne artikkelen presenteres en studie der det har blitt kartlagt hvilke kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler ved bekymring for elevers leseutvikling.

Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Karakterer i skolen. Krevende i bruk − vanskelig å klare seg uten

Elever i ungdomsskole og videregående opplæring får karakterer på prøver, innleveringer og faglige prestasjoner i timene, og disse ligger gjerne til grunn for vitnemålet til slutt. De siste årene har imidlertid mange skoler eksperimentert med å redusere bruken av karakterer. Så hva vet vi egentlig nå om karaktersetting i skolen?

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn

Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel

Karakterfrie skoler: Elever og fagforeninger må involveres for å lykkes

Hva mener rektorer om implementering av karakterfrie ungdomsskoler?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Det absurde skoleteater

Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant lærerstudenter drøfter artikkelforfatteren her om kvaliteten i skolen virkelig er så god som den gjerne fremstilles av skolepolitikerne i Norge.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Noen refleksjoner rundt bruken av Logos som diagnostiseringsverktøy

Hvert år får mange nye elever en dysleksidiagnose basert på resultater av Logos. Hvor mye kan man stole på at diagnosen er riktig? Kan en lav skår på deltestene skyldes andre forhold? Artikkelforfatteren drøfter her noen faktorer som kan påvirke resultatene og dermed bidra til en feilaktig diagnose.

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Elevmedvirkning i vurderingsarbeid

Elevenes aktive deltakelse i vurderingen av eget arbeid er forankret i flere av skolens styringsdokumenter. Fra høsten 2020 skal lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Undersøkelser viser at elevmedvirkning forstås og praktiseres på ulike vis.

Publisert: 31.08.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

I rommet mellom vurdering og læring

Den kontrollerende vurderingspraksisen vi er i ferd med å utvikle i skolen, er ikke i samsvar med fremtidens krav til autonomi og omstillingsevne.

Publisert: 02.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk

Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver

Nye læringsstøttende prøver i engelsk gjør det mulig å følge elevers utvikling gjennom det første året i videregående skole. Prøvene omfatter lesing, lytting og bruk av engelsk.

Publisert: 22.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter

Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Hva PISA-testen måler

PISA-testen legger premissene for norsk skolepolitikk og for folks bilde av kvaliteten i norsk skole. Men det synes å være store uklarheter om hva PISA faktisk måler. Dette kan gi grobunn for grunnleggende misforståelser. I denne artikkelen ønsker jeg å stille spørsmålet: Hva er det PISA måler? Når man skal vurdere dette, er det rimelig å ta utgangspunkt i hva OECD i sine publikasjoner og presentasjoner helt fra 1999 fram til i dag selv hevder at de måler:

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Nasjonale leseprøver – hvordan bruke resultatene

I disse dager gjennomføres nasjonale leseprøver for alle elever på 5., 8. og 9. trinn. Noen uker etter gjennomføring får landets lærere tilgang til et analyseverktøy for å vurdere elevenes resultater, og dermed en gyllen mulighet til å forbedre elevenes lesekompetanse – i alle fag.

Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Hva er en god skole?

De aller fleste er av den oppfatning at elever i Norge får en god grunnskoleopplæring, men hva skiller den norske fra den finske grunnskolen? Blir PISA-kartleggingen for styrende, og hvordan ivaretar det finske skolesystemet enkeltelever som faller utenfor den ordinære undervisningen? Dette er spørsmål som denne artikkelen tar for seg.

Publisert: 06.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel

Bruken av nasjonale prøver en evaluering

En omfattende evaluering av bruken av de nasjonale prøvene i grunnskolen* (se faktaboks) viser blant annet at de er blitt mottatt positivt av mange kommuner og rektorer, men i mindre grad av lærerne. Resultatene viser også at mange opplever at prøvene blir styrende for undervisningen, at vurderingen av bruken av dem avhenger av hvor sentralt man er plassert i systemet, og at den pedagogisk-diagnostiske bruken av resultatene er liten sett i forhold til den styringsmessige og kontrollerende bruken.

Publisert: 26.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2010
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo