Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Kronikk (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høytpresterende elever (9)
  • Tilpasset opplæring (9)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Motivasjon (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NIFU (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Åshild Berg-Brekkhus (2)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Jørgen Smedsrud (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Safina de Klerk (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Artikkel

Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen?

NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Kronikk

Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever

DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater?

DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn

Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
Artikkel

Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen

Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme.

Publisert: 09.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Skolene utnytter ikke handlingsrommet for å tilpasse undervisningen

Jøsendalutvalget har nå overlevert sin utredning "Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial". Utvalget er tydelig på at Norge har elever som ikke får opplæring som gjør det mulig for dem å realisere sitt læringspotensial, og at skolene ikke utnytter handlingsrommet de har for å tilpasse og organisere undervisningen.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial

Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial  og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever?

Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagartikkel

Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring

Det foreligger mye forskning om evnerike barn internasjonalt. Flere land har utviklet egne opplæringsmodeller og lærerplaner for evnerike barn. I Norge foreligger det lite forskning på gruppen. Forfatteren av denne artikkelen mener det er helt nødvendig at man også i Norge gir evnerike barn mer oppmerksomhet både i læreplaner og i pedagogiske og spesialpedagogiske utdanningsløp.

Publisert: 03.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo