Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Artikkel (3)
  • Omtale (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (16)
  • Tilpasset opplæring (16)
  • Barnetrinn (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Selvregulering (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Statped (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Hallvard Håstein (2)
  • Anne Haugland Balsnes (1)
  • Audrey Osler (1)
  • Bjarne Røsjø (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Frans Ørsted Andersen (1)
  • Gunilla Lindqvist (1)
  • Jorun Christensen (1)
  • Kjersti Draugedalen (1)
  • Kjærsti Vekseth Sakshaug (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
  • Pål Asp (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Stig Brøndbo (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Tor J. Schjelde (1)
Fagartikkel

Lærere som rettighetsforkjempere. Menneskerettighetsopplæring som forebygging av seksuelle overgrep

Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem med enorme konsekvenser for barns liv og læring. Denne artikkelen viser hvordan barn kan få en bedre beskyttelse gjennom å kombinere menneskerettighetsopplæring med omsorgsetikk.

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Svensk — Fagfellevurdert

Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter

Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet.

Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Fagartikkel

Om å følge opp en skoleklasse

Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

– Det viktigste er at elevene eier sin egen læring

– Alle har gått på skole og har en mening om hva slags undervisning som fungerer godt, og det er bra! Men noen meninger understøttes av forskning, mens andre meninger springer ut av personlige erfaringer. Det er viktig å være klar over den forskjellen, sier Sibel Erduran.

Publisert: 12.01.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen

Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere.

Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet

Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Dansk — Omtale

Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære

Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis.

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Publisert: 21.06.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærar-elev-dialogen og elevane si læring

CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidande dialogar.

Publisert: 30.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Målstyring i miniatyr - Bruk av tegn i pedagogisk praksis

Et svar på en overdreven og innsnevrende målstyring i skolen, kan være at lærere selv formulerer sine mål og drøfter hvordan de underveis kan iaktta tegn på at mål nærmer seg. Pedagogisk bruk av tegn gjør det dessuten mulig å finne ut hvordan verdier som inkludering, demokratisk samhandling og det å ta vare på miljøet, kan komme til uttrykk i undervisningen.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel

Faktisk inklusjon i skolen

En sterkere målretting må til for å inkludere de elevgruppene som er i en svært sårbar posisjon.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2015
Fagartikkel

Hvordan føles det? Om forholdet mellom følelser og læring

Forskningen rundt følelser og læringsprestasjoner har vært sparsom, men bekrefter at positive følelser gjør læringsarbeidet lettere. Samtidig ser man at kjedsomhet ikke bare er et resultat av for få og lave læringsutfordringer, slik flytforskningen har hevdet, men like gjerne kan komme som et resultat av for store utfordringer som eleven ikke har forutsetninger og muligheter til å mestre.

Publisert: 26.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Egge-modellen

I denne artikkelen beskrives en ny arbeidsmodell for grunnskolen utviklet gjennom en aksjonsforskningsstudie i et samarbeid mellom Egge barneskole i Steinkjer kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Gjennom sosial interaksjonisme med felles dialog uten bruk av lekser eller lærebøker i tradisjonell forstand, har prosjektet klart å heve motivasjon, lærelyst og resultater blant elevene.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel

Sosial læring: Funksjonshemma unge eller funksjonshemmande skular?

Kva vi blir til som menneske er i stor grad avhengig av kva arenaer vi har tilgang til og kva samhandling vi får høve til å gjere. Ein tradisjonstung tanke er at dette på avgjerande vis er avhengig av kva føresetnader den enkelte unge har. I våre forskingsprosjekt om særvilkårselevar og sårbare unge i vidaregåande skule har vi erfart at dette spørsmålet har eit samansett svar med viktige forklaringsfaktorar også frå skulen som organisasjon.*

Publisert: 06.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2013
Fagartikkel

Arbeidsplaner som alle forstår

Arbeidsplaner blir for tiden brukt i mange norske klasserom. I Elevundersøkelsen fra 2009 oppga over 60 prosent av elevene at de brukte slike planer. Man antar at en særlig viktig årsak til arbeidsplaners stigende popularitet er at de anses å være et godt pedagogisk verktøy for å fremme tilpasset opplæring i undervisningen.

Publisert: 10.03.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo