Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (15)
  • Tilpasset opplæring (15)
  • Psykisk helse (5)
  • Spesialundervisning (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Atferd (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)
  • Bedre skole (2)
  • Barn (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Paideia (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Halsa (1)
  • Audrey Osler (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Christian W. Beck (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Finn Steenfatt Thomsen (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gunilla Lindqvist (1)
  • Guro Brokke Omland (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Helene Toverud Godø (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Kjersti Draugedalen (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Mona-Iren Hauge (1)
  • Morten Blomquist (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Torstein Siverts (1)
Fagartikkel

Spesialpedagogisk didaktikk som nøkkelen til en mer inkluderende opplæring

I denne artikkelen drøfter forfatteren hvordan en lærer kan planlegge og tilpasse undervisningen på en måte som ivaretar både et individuelt, et relasjonelt og et kulturelt aspekt for elever med særskilte behov.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel

Lærere som rettighetsforkjempere. Menneskerettighetsopplæring som forebygging av seksuelle overgrep

Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem med enorme konsekvenser for barns liv og læring. Denne artikkelen viser hvordan barn kan få en bedre beskyttelse gjennom å kombinere menneskerettighetsopplæring med omsorgsetikk.

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagfellevurdert

«Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon

Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse.

Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023
Fagartikkel

Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer

Hvordan bør lærere møte elever som har opplevd traumer, og hvordan kan vi best tilrettelegge skolehverdagen for disse elevene? I denne artikkelen refereres det også fra en intervjustudie der fem lærere forteller om sine erfaringer med denne elevgruppen.

Publisert: 06.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Tilrettelegging på skolen for ME-syk ungdom

Det er krevende å balansere mellom hensynet til helsen, det sosiale livet og opplæringen når det gjelder elever som har diagnosen myalgisk encefalopati (ME). I denne artikkelen deler en PP-rådgiver sine erfaringer om ungdom som har denne diagnosen, og de valg man er nødt til å ta når det gjelder opplæring for denne gruppen elever.

Publisert: 26.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Svensk — Fagfellevurdert

Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter

Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet.

Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Artikkel

Skulen skaper større forskjellar mellom elevar

Norsk skule skal gi alle like moglegheiter. No viser forsking frå HINN at forskjellane i skuleprestasjonar mellom elevar med ulik sosial bakgrunn aukar gjennom heile grunnskulen.

Publisert: 07.08.2023 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Artikkel

Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb

Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel

Sårbare elever i skolen - Ulike perspektiver og tilrettelegging av læringsmiljøet

Artikkelen tar utgangspunkt i de elevene som er mer sårbare enn andre. Med relevant empiri og teori som bakgrunn belyses ulike perspektiver på sårbarhet og betydningsfulle sider ved læringsmiljøet. Artikkelen avsluttes med en rekke konkrete forslag.

Publisert: 20.12.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2011
Fagartikkel

Sosial bakgrunn - et skoleproblem

Arbeiderklasselever har klart dårligere læringsresultater enn middelklasseelever. Muligheter til sosial mobilitet gjennom dagens skole er tenkt positivt, men kan for flere elever også oppleves negativt, fordi det kan bety nedvurdering av eget oppvekstmiljø. Spesielt arbeiderklasseelever ønsker en mer praktisk opplæring, helst utenfor skolen. Kanskje vi trenger et nytt konsept, en «restart», for ungdomsskoleopplæringen.

Publisert: 01.04.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo