Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (7)

Artikkeltema

  • Tilpasset opplæring (7)
  • Høytpresterende elever (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (7)

Artikkelforfatter

  • Åshild Berg-Brekkhus (2)
  • Anne-Line Bjerknes (1)
  • Emilie Elisabeth Foyn-Bruun (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Safina de Klerk (1)
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever

DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater?

DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn

Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn

Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert

Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning?

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo