Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (9)
  • Ungdomstrinn (9)
  • Læreplaner (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Spesialundervisning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skolevegring (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Paideia (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Kari Nes (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Stål Bjørkly (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagfellevurdert

Psykisk helse på timeplanen – kva meiner elevane

Det har vore mykje fokus på å få psykisk helse på timeplanen for elevar i grunnskulen. Kva meinar ungdomar i skulen om slike tiltak?

Publisert: 05.10.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2018
Fagfellevurdert

Norsk skole anno 2013 - Økende ekskludering under dekke av inkludering?

Er det grunnlag for å spørre om vi ser økende ekskluderingstendenser i den norske skolen, spesielt når det gjelder læringsutbytte og deltakelse i grunnskolens læringsfellesskap?

Publisert: 13.05.2013 Hentet fra Paideia Vol 5. 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo