Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (7)
  • Ungdomstrinn (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Motivasjon (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Petra Røise (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Vigdis Alver (1)
Kronikk

Tiendeklassinger er for dårlig for­beredt til å velge videregående skole

KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen.

Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Hvordan mestrer elevene livet i 8. klasse?

− Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder.

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen

Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast

Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?

Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo