Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Ungdomstrinn (10)
  • Vurdering (10)
  • Engelsk (3)
  • Læreplaner (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Fremmedspråksenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Tony Burner (3)
  • Astrid Gillespie (2)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Janne Lund (1)
  • Kari-Jorunn Lunde (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Trond Heum (1)
Artikkel

«Jeg gjør så godt jeg kan, men det ser ikke gymlæreren»

Norske ungdommer vil at kroppsøving skal være et pusterom og en slags motvekt mot den vanlige skolehverdagen, men det er noe som gjør det vanskelig.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring

Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagfellevurdert

Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem

Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen?

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagartikkel

Karakterfrie skoler: Elever og fagforeninger må involveres for å lykkes

Hva mener rektorer om implementering av karakterfrie ungdomsskoler?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Engelsk — Fagfellevurdert

Principals’ views on the implementation of grade-free middle schools in Norway: justifications, challenges and opportunities

I denne artikkelen analyseres fire rektorers forståelser og erfaringer med å implementere såkalte karakterfrie ungdomsskoler, hvor kun minimumskravet i vurderingsforskriften, to karakterer – termin- og standpunktkarakterer – gis på elevers prestasjoner. Dette gjør rektorene i forbindelse med Vurdering for Læring-satsning (VfL).

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 13) 2/2019
Fagartikkel

Vurdering i historiefaget

I forskrift til opplæringsloven står det at standpunktkarakter skal settes på et bredt vurderingsgrunnlag. Spørsmålet blir da hva dette innebærer i praksis og hvordan man kan skape bredde i vurderingsgrunnlaget i historiefaget.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagartikkel

Vurdering for læring i engelsk – funn fra en doktorgradsstudie

Det finnes knapt en lærer som ikke har hørt om vurdering for læring (VFL). Men hva betyr det egentlig, hvordan forstår lærere og elever VFL og hvordan praktiseres det i en travel hverdag? Selv om denne artikkelen tar for seg skrivevurdering i engelskfaget i ungdomsskolen, er temaet likevel relevant for andre trinn/nivåer og andre språkfag.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2016
Artikkel

Vil jobbe mer med engelsk

Ungdomsskoleelever ønsker å jobbe mer med tekstene sine i engelsk, men lærerne nøler, viser ny studie fra skoleforsker Tony Burner.

Publisert: 16.10.2015 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Engelskeksamen i ungdomsskulen - Hjelpemiddel til lita hjelp

Denne studien undersøkjer efekten ved bruk av fem typar hjelpemiddel på elevar sine prestasjonar ved eksamen i engelsk i ungdomsskulen. Det vert òg vurdert om desse hjelpemidla hadde ulik efekt på sterke og svake elevar. Resultata kan tyda på at fri tilgang til hjelpemiddel snarare blir ei sovepute enn ei hjelp, særleg for dei svake elevane.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo