Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (10)
  • Studieforberedende (10)
  • Ungdomstrinn (10)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Stress (4)
  • Fysisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Bedre skole (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Eriksen (2)
  • Anne Torhild Klomsten (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Damares Stenbakk (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Gro Strømsheim (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Dette er viktig for at unge skal ha det bra

Meistringstru er blant nøkkelfaktorane for livskvaliteten til barn og unge, seier UiA-forskar Hilde Timenes Mikkelsen.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige

Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien

Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge.

Publisert: 21.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ungdom bruker selvskading til å dele følelser

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Er psykisk helse en privatsak?

Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Psykiske helseplager fortsetter å øke blant ungdom

Årets Ungdata-tall viser en tydelig økning i andelen jenter og gutter som rapporterer om psykiske helseplager. På videregående har nærmere halvparten av elevene stressymptomer og synes alt er et slit.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Omtale

- Ikke de ambisiøse jentene som sliter mest psykisk

Det er ikke de ambisiøse ungdommene som sliter mest med psykiske helseplager, viser årets Ungdata-rapport. Det er tvert i mot de som er dårligst integrert i skolen, familien og på fritidsarenaen som er mest plaget.

Publisert: 20.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Psykisk helse - inn på timeplanen!

Mange vanlige elever i ungdomsskolen opplever psykiske belastninger. For mange er plagene så store at det går ut over deres generelle livskvalitet og motivasjon for læring. Vi trenger mer oppmerksomhet på psykisk helse i skolen, og det er på tide at vi innfører dette som eget fag i timeplanen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo