Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Ungdomstrinn (6)
  • Barnetrinn (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (6)

Artikkelforfatter

  • Monika S. Nyhagen (2)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Elise Farstad Djupedal (1)
  • Håvard Egge (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Torill Moen (1)
Kronikk

Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk?

Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende

Ungdomsskoleelever melder om stress og mangel på motivasjon. Men estetiske uttrykksformer i teoretiske fag kan redusere elevenes frykt for å gjøre feil. Likevel utdannes få lærere i estetiske fag.

Publisert: 10.05.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge

En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Elever spiller seg til bedre læring

Hva skjer når elever får i oppdrag å lage dataspill for å lære seg samfunnsfag?

Publisert: 24.09.2015 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo