Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (6)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Anna-Maria Stenseth (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Geir Heggås Bakkevoll (1)
  • Helen Margaret Murray (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Silje Pileberg (1)
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsoning i klasserommet

Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur.

Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Engelsk — Fagfellevurdert

“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state

I etterkant av Alta-konflikten har det vært en økende interesse for å revitalisere Norges samiske språk og kultur. Samiske perspektiver, kunnskaper og praksiser har likevel vært en ubetydelig del av det norske utdanningssystemet, og det samiske folket har hatt en vanskelig posisjon.

Publisert: 05.05.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Artikkel

Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk

Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring

Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet

Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo