Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Urfolk og nasjonale minoriteter (4)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Ingvild Åmot (2)
  • Monica Bjerklund (2)
  • Anna-Maria Stenseth (1)
  • Hilde Sollid (1)
  • Torjer A. Olsen (1)
  • Åse Mette Johansen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state

I etterkant av Alta-konflikten har det vært en økende interesse for å revitalisere Norges samiske språk og kultur. Samiske perspektiver, kunnskaper og praksiser har likevel vært en ubetydelig del av det norske utdanningssystemet, og det samiske folket har hatt en vanskelig posisjon.

Publisert: 05.05.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions

Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring?

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert

Livsmestring i den samiske barnehagen

Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. En sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene

Skal du bli lærer i Norge, må du kunne ivareta rettighetene til samiske barn og ungdommer, men også opplæring om samiske forhold for alle elever. Dette slår de nasjonale forskriftene om rammeplan for lærerutdanningene fast. Hva betyr egentlig dette for lærerutdanningene?

Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo