Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Atferd (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (5)
  • ADD/ADHD (2)
  • Autisme (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (1)
  • Guro Kulset Merakerås (1)
  • Jan Hammer (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Fra kognitiv overbelastning og skolevegring til trivsel på skolen hos en gutt med autisme

Denne artikkelen tar utgangspunkt i foreldrenes perspektiv og beskriver hvordan det tverrfaglige samarbeidet mellom foreldre, grunnskolen, barneog ungdomspsykiatrisk avdeling og pedagogisk-psykologisk tjeneste hjalp en gutt med autisme som sto i fare for å utvikle alvorlig skolevegring, til å trives på skolen. Artikkelen baserer seg på tidligere litteratur om temaet og presenterer konkrete tiltak som ble gjort.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2018
Artikkel

Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn

Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo