Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Hørselsvansker (7)
  • Utviklingsforstyrrelser (7)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Språkvansker (2)
  • Synsvansker (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Barn (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Elvira Svartaas (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket

Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med cochleaimplantat (CI) har også god livskvalitet

Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo