Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Utviklingsforstyrrelser (6)
  • Spesialundervisning (3)
  • Fysisk helse (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Korona-nedstengingen har rammet familier med funksjonshemmede barn hardt

Myndighetene har snakket høyt om å ivareta de sårbare barna under pandemien, men kan se ut til å ha gjort det stikk motsatte, ifølge ny forskning.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge

Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo