Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Utviklingsforstyrrelser (5)
  • ADD/ADHD (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Synsvansker (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (5)

Artikkelforfatter

  • Christian Wendelborg (1)
  • Ellen Svarverud (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Helle K. Falkenberg (1)
  • Joachim Vogt Isaksen (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Siv Vea Grønneberg (1)
  • Trine Langaas (1)
  • Veerle Garrels (1)
Kronikk

Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid

Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer

KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse.

Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når pressen skriver om ADHD handler det om biologi

I pressen formidles ADHD som et biologisk og individuelt fenomen. Den sterke betoningen av individuelle løsninger, enten de omtales som gode eller dårlige, fører til at miljømessige eller sosiale perspektiver på ADHD blir usynlige i den offentlige debatten.

Publisert: 23.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo