Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Tilpasset opplæring (9)
  • Utviklingsforstyrrelser (9)
  • Spesialundervisning (4)
  • Hørselsvansker (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Ann Karin J. Grimholt (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Bjørg Rasmussen Hinze (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Lill-Johanne Eilertsen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god IOP?

Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb

Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring

Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tilpasset opplæring i kroppsøving

I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD .

Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel

Støy meir effektivt enn ADHD-medisin

Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo