Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)
  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (10)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (10)
  • Lærerutdanning (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Uniped (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Berit Emstad (1)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Cay Gjerustad (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Katja Hakel (1)
  • Klara Lillevik Rokkones (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Mariann Tvetene (1)
  • Marit Engum Hansen (1)
  • Marthe Lønnum (1)
  • Rachel Jakhelln (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Stig Eriksen (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Torbjørn Lund (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Yngve Troye Nordkvelle (1)
Fagfellevurdert

Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner

Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen?

Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel

Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag

Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren

Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk

Hvilke forutsetninger bør være til stede for at lærerspesialistene skal kunne fungere som bidragsytere i skolebasert kompetanseutvikling?

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Online or offline – Does it matter? A study of in-service teachers’ perceptions of learning outcomes in Norway

Beslutningstakere og lærerutdannere skalerer opp omfanget av nettbaserte videreutdanningsprogram for lærere. Vi undersøkte hvordan lærere som jobber i skolen i Norge oppfattet læringsutbyttet for videreutdanningsprogram for lærere gjennomført enten på studiesteder eller på nett.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen

Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere.

Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert

Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?

I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet?

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo