Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (6)
  • Voksenopplæring (6)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Morsmålsundervisning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Katarina S. Hundal (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Sigridur Vilhjalmsdottir (1)
Artikkel

Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper

Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk!

– Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Med flerspråklige assistenter i voksenopplæringa

Tradisjonelt har mye av opplæringen for voksne innvandrere foregått med norsk som eneste opplæringsspråk. De siste årene har mange lærere og forskere satt søkelyset på transspråking, det vil si å ta i bruk hele det språklige repertoaret til deltakeren i en opplæringssituasjon. I samarbeid med flerspråklige assistenter kan man realisere dette i praksis.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo