Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Voksenopplæring (3)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Arve E. Asbjørnsen (1)
  • Karen Margrete Dregelid (1)
  • Lise Øen Jones (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Roger Bugge Rønning (1)
  • Terje Manger (1)
  • Vigdis Rosvold Alver (1)
Fagartikkel

Samfunnskunnskap på et språk deltakerne ikke forstår

Mange av de som deltar på kurs i samfunnskunnskap for voksne, har bakgrunn fra forhold som er så vesensforskjellig fra den norske velferdsstaten at de sliter med å forstå det man prøver å formidle. Hvis disse skal ha nytte av kurset, bør man restrukturere opplæringen slik at den blir mer avgrenset og tydeligere i sitt formål.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD

Over halvdelen av norske innsette under 25 år rapporterer at dei har mindre eller større lese- eller skrivevanskar. Dei tek likevel utdanning i fengsel i same grad som andre innsette i denne aldersgruppa. Unge i fengsel som har fått diagnosen rekneeller matematikkvanskar har lågare utdanning og deltek meir sjeldan i utdanning enn andre innsette.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

«Vi kan lære som vanlige folk» - Morsmålsstøttet undervisning

En kvalitativ studie har tatt utgangspunkt i et prøveprosjekt med morsmålsstøttet undervisning for voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. I prosjektperioden fikk kursdeltakerne bruke morsmålet som redskap i deler av opplæringen.

Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo