Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Voksenopplæring (5)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Søkelys på arbeidslivet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Lene Anundsen (2)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Mats Nesmann (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Torgeir Nyen (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring

Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Fagfellevurdert

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Fagfellevurdert

Fagbrev i voksen alder

Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert

Privatister - hvem er de, og hva motiverer dem til å lykkes på eksamen? Kartlegging av bakgrunnsvariabler og deres intensjon i lys av en utvidet versjon av teorien om planlagt atferd

Privatister er en sammensatt gruppe som tar eksamen av forskjellige årsaker. Mer spesifikt indikerer våre data at privatistordningen hovedsakelig brukes av unge mennesker, med behov for tilrettelegging, som har til hensikt å forbedre karakterene fra videregående skole.

Publisert: 15.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo