Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Norsk (8)
  • Vurdering (8)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Acta Didactica (3)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Magnus Loe Sparboe (1)
  • Pia Karolina Strøhm Snilstveit (1)
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagartikkel

Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag

Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen.

Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagartikkel

Tekstvurdering og skriveprøven

En gruppe lærere er blitt spesielt skolert i å vurdere elevenes resultater på utvalgsprøvene i skriving. En undersøkelse viser at lærerne endrer sin vurderingspraksis etter hvert som de får mer skolering og blir mer rutinerte. Men fortsatt blir mange hengende igjen i tidligere praksis der formative og private vurderingsstrategier konkurrerer med det felles vurderingsgrunnlaget som er etablert.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Artikkel

Tre, to eller én karakter i norskfaget

Gjennomgangen av litteraturen om norskfaget fra de siste ti årene viser at undervisnings- og vurderingspraksisen i faget er lite enhetlig, og at det finnes mange ulike tolkninger av hvordan faget skal forstås.

Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel

Hovedmålseksamen i norsk. Overgangen fra tradisjonelle sjangre til teksttyper – et uheldig valg

Bruk av teksttyper framfor sjangre i hovedmålseksamen i norsk gjør det vanskelig for både elever og sensorer å vite hva som egentlig kreves av teksten. Forskningen og diskusjonen i forkant av dette har vært lite transparent overfor lærerne.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Norskundervisningen – når det bare skal settes én karakter

En forundersøkelse ved to videregående skoler i Bærum kan tyde på at prøveordning med én karakter i norsk her ikke fører til at nynorsken får mindre plass i norskfaget. Lærerne gir uttrykk for at reduksjonen til én karakter får ned presset på dokumentasjon og testing, og flytter fokus mot en mer veiledende og prosessorientert undervisning. Elevene har den samme oppfatningen.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagfellevurdert

Summativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsk

Hvordan forstår og bruker elevene lærers tilbakemelding på heldagsprøver i norsk? Denne studien viser at det trengs et styrket systematisk arbeid med oppfølging av tilbakemeldingene, slik at de i sterkere grad får en formativ funksjon.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo