Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Vurdering (8)
  • Norsk (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (8)

Artikkelforfatter

  • Agnete Bueie (1)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Elisabeth Hovdhaugen (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Idunn Seland (1)
  • Jan Alexis Nielsen (1)
  • Jens Dolin (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke † (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”

Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagfellevurdert

Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?

Hvilken funksjon har eksamenskarakterer og standpunktkarakterer for læreres vurderingspraksis? I denne artikkelen undersøkes dette spørsmålet med utgangspunkt i læreres karaktersetting i norsk og matematikk ved elevenes avslutning av studieforberedende utdanningsprogram i åtte videregående skoler.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagfellevurdert

Fører opplæring i felles vurderingskriterier til større grad av enighet? En studie av tekstvurdering som en del av spesialpedagogutdanning

Denne studien viser at det er vanskelig å finne pålitelige vurderingsformer for elevtekster. Det er et stort behov for forskning som ser på   hvordan pålitelighet for tekstvurdering kan økes og hvilke didaktiske tilnærminger som forbedrer vurderingsevnene blant studenter innen pedagogiske studier.

Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Dansk — Fagfellevurdert

Evaluering af naturfaglige kompetencer

De siste tiårene har naturfagsdidaktikken utviklet seg i retning av et fokus på kompetanser, definert som "uttrykk for evne til å handle vitenbasert i bestemte, autentiske situasjoner". Essensen i faglige kompetanser er, som forfatterne skriver, at de forsøker å fange opp det allmenne i faget, det som er hevet over det konkrete innholdet.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Summativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsk

Hvordan forstår og bruker elevene lærers tilbakemelding på heldagsprøver i norsk? Denne studien viser at det trengs et styrket systematisk arbeid med oppfølging av tilbakemeldingene, slik at de i sterkere grad får en formativ funksjon.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo