Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Vurdering (7)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Stress (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne B. Reinertsen (1)
  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Nina Kalvatn Friestad (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Åse Strandbu (1)
  • Øystein Gilje (1)
Artikkel

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Publisert: 19.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Podkast: − Alle elever har et talent, min jobb er å få øye på det

Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Karakterer – skal vi kutte dem ut?

Blir læringen bedre og blir det mindre stress ved karakterfrie skoler?

Publisert: 13.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Storspillere, motivasjon og skoleprestasjoner

Ungdom flest tilbringer nå like mye tid med skjerm som på skolen. Hvordan påvirker det læring og karakterer?

Publisert: 29.01.2016
Fagartikkel

Vurderingsspråk

Gjennom å bli bevisste på språket vi bruker overfor elevene kan vi bli bedre til å praktisere god vurdering. Ord kan brukes på nye og uvante måter for å synliggjøre tenkemåter og skape endret forståelse.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagartikkel

Vurdering og selvregulert læring

Opplæringslova sier at elever skal involveres i eget vurderingsarbeid. Det pekes på at elevenes deltakelse kan fremme både motivasjon og læring. Studier i Norge tyder imidlertid på at elevdeltakelse i vurderingen fremdeles er vanskelig å få til i praksis. En løsning kan være å knytte vurdering og selvregulert læring tettere sammen, ved at elevene i større grad får lære hvordan de skal evaluere egne prestasjoner og dermed øke sin motivasjon for skolearbeidet.

Publisert: 01.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo