Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Engelsk (7)
  • Studieforberedende (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Atle Christiansen (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Glenn Ole Hellekjær (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Margrethe Hall Christensen (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
Fagartikkel

Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap

Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget?

Hvilke ord bruker vgs-elever for å nå fram til leseren? Hvilke ord burde de bruke? Det har James Jacob Thomson undersøkt i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Engelsk programfag – noen forslag til endringer - Læreplan 2020

Engelsk programfag har vært for opptatt av innhold. Ved å legge større vekt på tekstproduksjon og ved å utnytte fagets muligheter til fordypning, vil faget i større grad kunne forberede elevene til arbeid og studier.

Publisert: 08.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Videregående engelsk: God nok læreplan for gode nok lærere

Kunnskapsløftets fagplan i engelsk på videregående får kritikk for å være for omfattende og vag, og for at den oppmuntrer til overflatisk undervisning. Læreplanen vil allikevel fungere der læreren har en god læreplanforståelse og tilstrekkelig faglig og pedagogisk kompetanse til å utnytte mulighetene som ligger i den.

Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing

For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Alle elevane vart flinkare til å skrive

Uansett kor flinke dei var i forkant, gjekk alle elevane opp med nesten ein karakter etter undervisningsopplegget til May Olaug Horverak. Ho disputerer i desse dagar på ei doktoravhandling om skriveundervisning.

Publisert: 08.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Avgjørende at elever ser nytten av egen læring

Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk.

Publisert: 02.12.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo