Fagartikkel Forskning og bruk av forskning i fag- og yrkesopplæringen Etter å ha jobbet med yrkesfaglærerutdanning i snart 25 år tenker jeg stadig oftere på forholdet mellom resultatene av forskning og hvilken betydning denne forskningen har for fag- og yrkesopplæringen i skolen eller arbeidslivet. Publisert: 18.06.2025 Hentet fra Yrke 1/2025
Fagartikkel Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing? Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen. Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019