Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (2)
  • Organisering (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Eyvind Elstad (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
Fagartikkel

Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende

Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Artikkel

Fra skoletaper til arbeidskar

– Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo