Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (21)
  • Kronikk (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (24)
  • Studieforberedende (17)
  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Engelsk (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Matematikk (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Fagskole (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Stress (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (24)

Artikkelforfatter

  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Anne Torhild Klomsten (1)
  • Anne-Lise Høstmark Tarrou (1)
  • Anne-Valérie Sickinghe (1)
  • Camilla Stoltenberg (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Fartein Ask Torvik (1)
  • Gerd Johansen (1)
  • Glenn Ole Hellekjær (1)
  • Hilde Konttinen (1)
  • Ingeborg Foldøy Solli (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Kari Repstad (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Liv Cathrine Krogh (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Margrethe Hall Christensen (1)
  • Maria Sanchez Olsen (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Martin Flatø (1)
  • Mette Bunting (1)
  • Morten Stene (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Odd Harald Valdermo (1)
  • Pål Repstad (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Svanhild Kristine Berntsen (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Torfinn Langelid (1)
  • Trond Buland (1)
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 02.06.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Frafall i videregående opplæring – i Norge og andre land

Internasjonale komparative studier viser et felles mønster i mange land. Mellom 60 og 80 prosent av elevene består videregående. Tilsvarende vil alle landene ha en gruppe på mellom 20 og 40 prosent som systemene ikke klarer å gi et godt nok tilbud til at de vil bestå i første omgang. Faktorene som bidrar til frafall, ser ut til å være de samme i alle landene, og det fins relativt lite forskning og evaluering av tiltak for å redusere frafallet og bedre gjennomføringen.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Yrkesfagopplæringen – mellom skole og bedrift

Det store frafallet av elever i den videregående skolen bekymrer mange i dag. Ny forskning viser at utfordringene er størst for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. En vellykket integrering av allmenne fag i yrkesfagene må finne en form som kan støtte en oppdatert yrkesfagprofil som fremmer faglig trygghet og dermed opplevelsen av å mestre dagens arbeidsoppgaver og styrker yrkesstoltheten.

Publisert: 03.05.2010 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Fellesfaget samfunnsfag i videregående skole - Noen elevsynspunkter

«Samfunnsfaget er et lett fag i forhold til de fleste andre fagene. Det er lettere å forstå fordi det handler om det samfunnet vi lever i. Jeg liker at man kan komme fram til svaret uten å se i en fasit. Alle kan være med på å komme fram til svaret.» Utsagnet fra en elev på videregående trinn 1 (vg1) gir kanskje et delsvar på noen års undring over samfunnsfaget i videregående opplæring, vg1 / vg2. Hvilken rolle spiller egentlig dette faget som er felles for alle i videregående skole? Å spørre elevene hva de synes om faget, gir ikke hele svaret på hvordan faget skal utvikles, men det kan gi viktige innspill for refleksjon.

Publisert: 03.02.2010 Hentet fra Bedre skole
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo