Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (46)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Språkvansker (8)
  • Tilpasset opplæring (7)
  • Forskning og metode (6)
  • Barnehage (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Kognitive vansker (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Matematikk (3)
  • Matematikkvansker (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Selvregulering (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lekser (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Synsvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (46)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (45)
  • Ona Bø Wie (1)
Blogg

Ny kunnskapsoversikt: Språk i barnehagen- fundamentet for leseforståelse

Studie viser at det er to hovedveier til god leseforståelse i skolen: Via såkalte  kode-relaterte ferdigheter og via språkforståelse.

Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri?

Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Seks gode grunner til å lese (og gjøre) Cochrane/Campbell systematiske oversikter

Oversikter som systematiserer forskning blir stadig viktigere.

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Effektstudier i utdanning: Fem forskningsfeller

- Fem faktorer bør adresseres for å få pålitelig kunnskap om effekten av et tiltak i barnehage og skole.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

“Spesialundervisning virker ikke”- stemmer det egentlig?

I sommer hadde NRK et innslag med professor Peder Haug om at spesialundervisning fungerer dårlig og ikke etter intensjonene. Tilsvarende medieoppslag gjentar seg med jevne mellomrom, og at spesialundervisning “ikke virker” har blitt sagt så ofte at det nærmest er en vedtatt sannhet. Men, stemmer dette egentlig og hva er denne påstanden basert på?

Publisert: 21.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk?

Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig er dette egentlig, og hva skyldes det?

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi en ny undersøkelse hvor fokuset er nettopp forskningsbasert matematikkundervisning.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

En "guttekrise" i skolen?

- Forklaringene på en såkalt “guttekrise” er sammensatte og komplekse. Det betyr at løsningene også er sammensatte og komplekse, skriver Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Så mye å lese, så liten tid: Kan hurtiglesing hjelpe?

- For å vurdere effekten av hurtiglesing, er det viktig å forstå hvordan lesing foregår.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med disse bøkene er at barnet, med støtte fra den voksne, selv «leser» og forteller historien.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige?

Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde?

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

«Høysensitive barn»- hvem er de egentlig?

- Det er flere grunner til at vi som arbeider med utdanning bør ha en solid dose kritisk refleksjon rundt fokuset på såkalte «høysensitive barn».

Publisert: 16.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer

En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år.

Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Dysleksi og fonologisk bevissthet i barnehage: Hva, hvorfor, hvordan og hvem?

Fonologisk bevissthet og barnehage - en veiledende språknorm?

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Kan vi stole på forskning om utdanning?

Det er urovekkende at debatten om replikasjon har vært nærmest fraværende innenfor utdanningsfeltet.

Publisert: 28.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Matematikkferdigheter, et oversett forskningsfelt: Kan tidlig intervensjon forebygge matematikkvansker?

I motsetning til forskning på leseferdigheter, har forskningsaktiviteten både internasjonalt og i Norge vært langt lavere når det gjelder matematikkferdigheter.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo