Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (27)

Artikkeltema

  • Mobbing (8)
  • Klasseledelse (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (27)

Artikkelforfatter

  • Kari Stamland Gusfre (7)
  • Kirsti Tveitereid (5)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (2)
  • Frank Rafaelsen (2)
  • Nina Grini (2)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Tove Flack (1)
Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

Publisert: 04.07.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Når maten tar kontroll

Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Forstår du ungdomskulturen?

Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo