Kronikk Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? KRONIKK: I dag gjennomfører elever utdanningen innen salg, service og reiseliv uten å møte andre språk enn engelsk. Det er knapt til å tro. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Blir barn smartere av å skrive for hånd? DEBATT: Med utgangspunkt i studien fra NTNU er det lite eller ingenting som tilsier at barn blir smartere av håndskrift enn å bruke tastatur, selv om dette hevdes gjennom mediedekningen. Publisert: 03.10.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Indre og ytre motivasjon for læring er ikke nødvendigvis motsetninger POPULÆRVITENSKAP: Noen ganger er elevene opptatt av å mestre selv. Andre ganger er oppgavene så vanskelige at de er avhengige av hjelp fra læreren. Publisert: 30.09.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Slik letter du overgangen fra hjemmeskole til vanlig skole for barnet ditt KRONIKK: Skolene gjenåpner nå gradvis. Noen elever gleder seg enormt, mens andre gruer seg fryktelig. Her er sju råd for foreldre og lærere. Publisert: 04.05.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger. Publisert: 08.04.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Lite aktiv hjemmeskole? Prøv mattebowling og glosestafett! KRONIKK: Daglig fysisk aktivitet på hjemmeskolen kan gagne barnas læring og bedre familiens fysiske form. Publisert: 23.03.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Meir kritikk i klasserommet KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk E-bøker for barn er like viktige som papirbøker KRONIKK: Nå går diskusjonen om hva som er best for barnet: e-bøker eller papirbøker. I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn. Publisert: 26.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Om guttene gjør det dårligere på skolen, så tar de igjen forspranget rett etterpå KRONIKK: Utfordringen for samfunnet er de som ikke deltar i videre utdanning eller arbeid - og det gjelder både gutter og jenter. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med. Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse. Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk «Kroppsøvingslæreren må verken kunne svømme eller sparke ball» KRONIKK: Flere av respondentene trekker frem at kroppsøvingslærere med fysiske funksjonsnedsettelser kan tilby både elever og andre lærere spesielle erfaringer og kompetanse knyttet til tilrettelegging og tilpasset opplæring. Publisert: 28.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Barn bør ikke lære å sitte stille KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen. Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Folkehelsa er trua av pseudovitskap. Då må vi tenke nytt om kva barn lærer på skulen. KRONIKK: Eit nytt kunnskapsløft i skulen trengst kanskje for at barn og unge stille betre rusta til å skilja mellom dårleg og god informasjon. Det kan forbetre helse, livskvalitet og førebyggja livsstilssjukdommar. Publisert: 02.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Kortslutning om forskning DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Urettferdig sensur på eksamen KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no